Vi tar vare på hverandre

Visjonen vår "Vi tar vare på hverandre" skal være synlig hver dag i barnehagen. I Store Ljan barnehage legger vi vekt på trygghet for alle gjennom visjonen vår «Vi tar vare på hverandre». Den har en synlig rolle i hverdagen og vi arbeider hver dag for at hvert barn skal bli sett og hørt. Arbeidet vårt med sosial kompetanse er et tiltak for at visjonen vår skal bli "levende".

Visjonen vår brukes aktivt av barn og voksne hver dag, vi reflekterer rundt hvordan tar vi vare på hverandre og hvordan vi møter mennesker rundt oss.

Nestekjærlighet og solidaritet er grunnsteiner i vår kultur. Vi ønsker at toleranse og respekt også skal være grunnleggende verdier i vår barnehage. Det er av stor betydning at barna får oppleve varme og kjærlighet i barnehagen. I barnegruppene våre skal de kunne utvikle empati og solidaritet med andre barn. Innlevelse i andre menneskers situasjon vil kunne bidra til medmenneskelighet, solidaritet og toleranse. Vi voksne er tilstede i leken for å forebygge mobbing og diskriminering. Vi støtter og veileder barna i å sette egne grenser og respektere andres grenser. Vi arbeider kontinuerlig med å fremme et trygt og inkluderende miljø.

Hva betyr "Vi tar vare på hverandre" for barna i Store Ljan Barnehage?
Jo dette er stedet hvor vi sier hei til hverandre, her lar vi andre være med på leken, vi koser og vi husker sammen. Det er viktig å hjelpe fadderbarna sine og være snille mot hverandre. Vi vil sparke fotball sammen, men vi kan ikke løpe ut av fotballbanen. Hvis noen vil være i fred, må de få lov til det eller vi kan spørre hverandre om å være med i lek. Man kan bygge lego, leke "båtvei", spille spill eller skli sammen og dele på ting. Vi må ikke gjemme oss når vi ikke leker gjemsel, men vi kan leke med jentene og leke sammen flere. Vi skal være snille mot hverandre
og man må ikke gjemme seg om man sier noe slemt.

Vi gleder oss sammen!